Pages

Followers

Sunday, February 10, 2013

Sebuah kisah "Listen"




Artikel ini bukanlah untuk menghina atau mengaib sesiapa. Berlapang dadalah. Walhal yang menulis ini juga ada kekurangan dan dahagakan teguran untuk memperbaiki kesilapan diri. Inilah secebis cetusan rasa hati dan rasa fikir untuk menjadi muhasabah diri ini yang mencari laluan-laluan yang lebih indah untuk menyambungkan perjalanan di barzakh dan akhirat Allah.

Mungkin ada dikalangan pembaca yang akan bertanya dari mana datangnya cetusan ini? Jawapannya.. ia datang secara tiba-tiba ketika menonton episod yang panas diperkatakan akhir-akhir ini. Mungkin datang ia menegur diri ini dan penulis berkongsinya untuk menjadi renungan bersama, semoga bermanfaat.

Ia bermula dengan rasa tertanya-tanya, mengapa ada insan yang mengetahui ada kelemahan padanya tetapi masih belum mengatasi kelemahan padanya. Sedangkan dia mengetahui apa yang salah dan apa yang tidak sempurna.

Adakah belum dapat seruan? Jika tiada seruan maka manusia itu tidak mengetahui apa salahnya apa kelemahannya. Seruan sebagaimanakah yang ditunggu?

Seseorang itu mungkin belum menerima hidayah dan menjadi insan terpilih yang mencium wangian syurga.

Apakah hebat seorang manusia di dunia tetapi masih belum sempurna untuk mencari keredhaan Allah? Hebat tetap hebat tetapi hebat itu sementara, ia fana. Hebat hanya berkata dari akal dan ilmu dunia – tidak sehebat kata dari akal dan wahyu dalam berbicara ilmu dunia dan akhirat. Terlalu jauh nilainya.

Sebaiknya, apabila mengetahui kelemahan, maka ayuhlah cepat-cepat memperbaikinya. Manusia itu tidak terlepas dari melakukan kesilapan, tetapi lebih silap jika dia tahu dan tidak berbuat apa apa.

Beratus ribu mungkin memaki dan menghina nya. Wajar juga kita doakannya memperoleh hidayah dan petunjuk dari Allah SWT. Beratusan ribu juga mendoakan hidayah untuknya.


Inilah masanya kita kembali menilai diri sendiri, apakah aku juga sebegitu? Aku mungkin hebat di dunia, apakah aku mampu menjadi hebat di akhirat? Aku mungkin meraih perhatian di dunia, apakah aku mampu menjadi insan terpilih di bawah naungan ‘Arasy di marsyar Allah? Aku melafazkan syahadah, mendirikan solat, membayar zakat, berpuasa dan menunaikan haji…. namun.. sempurnakah Islamku untuk meraih redha dan rahmat Allah? Hidayah yang ada padaku ini, apakah aku telah menjaganya hingga meraih ketenangan dan kemanisan memilikinya? Mana yang aku mahukan, pengiktirafan manusia atau pengiktirafan Allah? Ohh… masih jauh..masih jauh…..

Melihatlah sesuatu dengan dua mata… mata fizikal dan mata hati….

Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin lainnya. Apabila melihat aib padanya, dia segera memperbaikinya. (HR Bukhari)

Allah sahaja-lah yang Maha Mengetahui

Sebuah kisah "Listen" yang menjadikan manusia itu hanya mahu mendoktrin manusia lain, sebuah kisah "Listen" yang hanya ingin meluahkan pendapat diri sendiri dan tidak ingin mendengar dan menjawab pendapat orang lain. Inilah dia kehidupan seorang yang ingin kepada "Listen and Here waht I talk"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Boleh Tanya Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...