Pages

Followers

Saturday, September 21, 2013

Epilog: Sinergi, Malam dan Gelap.



Ku dengar kau cinta sangat padanya
Ku dengar hatimu kini miliknya
Dia kan menjadi teman sehidup dan semati
Aku menjadi sahabatmu

Siksanya mengakui kau teman biasa
Terpaksa ku terima itu hakikatnya
Yang pasti aku tak mahu lupakan cinta
Kau percik api membakar kenangan lama

-Hafiz AF7 Bahagiamu Deritaku.-

Lagu yang dimainkan oleh artis bergelar Hafiz AF7 agak menyakitkan telinga Azmil, lantas secepat mungkin dia cuba mencari sesuatu music yang boleh menenangkan jiwanya yang sedang memberontak antara yin & yan. Mata Azmil meliar mencari The Piano Guys- Over the Rainbow, yang dimainkan oleh seorang pianist (Jon Schmidt) dan Cellist (Steven Sharp Nelson) yang itu telah membuat satu stadium untuk mereka beraksi dengan kemahiran yang mereka ada, mereka dianggotai oleh 5 orang, dan hanya 2 orang yang secara iktirafnya adalah pemain alat muzik, dan 3 orang daripada mereka, bekerja untuk konsep dalaman muzik mereka. “Over The Rainbow” iaitu sebuah lagu yang dimainkan pada tahun 1939 untuk sebuah filem bertajuk The Wizard of Oz, memenangi Academy Award Ballad. Gegendang telinga Azmil diketuk alunan muzik piano dan Cello dengan penuh khusyuk sambil mata sibuk membaca sesuatu di Wikipedia.- about Nyx.
          Nyx  atau dipanggil Dewi Malam, salah satu daripada Tuhan Titan yang digelar sebagai seorang perempuan yang menjaga malam, seorang yang tidak terlampau cemburu, tetapi seorang yang sangat penyayang. Ibu yang penyayang dan adik yang baik kepada abangnya iaitu juga suaminya- Erebus. Azmil mula berfikir sejenak dengan layanan mindanya yang cuba untuk menerima ‘fakta’ itu.- sekadar mitos Greek yang menceritakan tuhan-tuhan mereka berbilang- Poly-God. Apa yang menarik tentang Nyx- seorang yang berjaga malam, related to Shahirah. Seorang yang tabah dan setia kepada Suaminya- Erebus, ini kerana tiada satu sejarah yang tertulis bahawa Nyx mengandungkan anak luar nikah kecuali mengandung tanpa ayah berbeza dengan tuhan-tuhan selepas Titan God iaitu sejarah tuhan Zeus dan yang agak carca-marba. Azmil tersenyum kecil sambil beralih kepada Guardian.co.uk- Sebuah surat khabar online yang boleh dipercayai sumbernya.
           Mata Azmil tertarik dengan berita tentang Syria- kisah di sebalik sebuah pemimpin diktator bergelar Bashar Assad, dituduh sebagai seorang pembunuh kepada Sunni, juga seorang Syiah. Tetapi Azmil tidak berminat dengan tuduhan itu, baginya tuduhan itu hanya untuk mereka yang malas membaca dan mencari, sekadar mendengar dan menerima bulat-bulat. Azmil mula bermonolog dengan dirinya sendiri;
          “Setahu aku, Bashar ini seorang Syiah tetapi dia juga melawan Imperialism, malahan Imperialism sangat anti kepada beliau ini, kerana kekuatan diplomatik antara Iran, Russia dan China. Bahkan Arab Saudi sendiri kurang berminat dengan sikap Bashar yang menentang Imperialism- itu kerana Arab Saudi sendiri bekerjasama bersama United State (the imperialism). Dan itu sendiri tidak dapat dinafikan bahawa US sangat menjaga kebajikan Israel berbanding kebajikan Palestine, berbanding Bahsar yang selalu memberi sokongan daripada sudut ekonomi, sumber makanan dan solusi untuk membantu Palestine keluar daripada kemelut Imperialism.”- Azmil mengelamun antara fact and fiction, dia cuba untuk mengubah cara pemikiran masyarakat pelajar Malaysia yang hanya memandang sesuatu isu terhadap dasarnya sahaja tanpa melakukan kajian yang lebih mendalam dan cuba memahami sesuatu masalah itu secara halus dan rinci. Dia sendiri sedang cuba untuk bertatih, daripada seorang yang dahulunya malas membaca dan cuba menjadi seorang pencinta Ilmu.
          “Be curious. Read widely. Try new thing. I think a lot of what people call intelligence just boils down to curiosity”- Aaron Swartz.
          Sebagai seorang pelajar, dia begitu terkesima dan tertarik dengan kisah hidup Aaron Swartz, iaitu seorang aktivis pendidikan yang mati di kerana menggantung diri di rumah nya. Tetapi ada berlaku sedikit konflik iaitu Aaron Swartz telah hacked reddit.com iaitu salah satu web yang meletak pelbagai article yang punya autoriti bagi rujukan para pelajar dan Aaron Swartz cuba untuk mengkormersialkan pendidikan, kerana pendidikan itu sendiri adalah hak semua, tetapi apabila dimiliki oleh pihak capitalist segala material dibuat komoditi termasuk manusia (labour power) sendiri. Beliau telah di saman kerana melakukan kesalahan dalam menggodam pelbagai sistem (bertujuan untuk melawan capitalist dan semata-mata untuk pendidikan dipercumakan) dan menyebabkan itulah beliau ‘membunuh’ diri, tetapi sehingga sekarang kes beliau masih berjalan bersama pelbagai konspirasi dalaman. Selagi bermain dengan watak yang melibatkan golongan aristokrat dan bourgeois semestinya kes itu akan ditutup serapatnya tanpa pengetahuan orang ramai. Azmil kagum dengan perjuangan Aaron, walaupun pada awalnya Aaron adalah seorang pelajar yang ‘drop out’ dalam pelajarannya sendiri, tetapi itu tidak mematahkan semangatnya, malah sebelum kematiannya- beliau salah seorang daripada pembuat kepada software di RSS. Semangat Aaron Swartz tidak mati di situ sahaja walaupun jasadnya sudah dimamah bumi, tetapi idea-idea beliau tetap membumi dan menjadi indicator kepada pejuang yang akan menerajui pada masa akan datang.


***************************************************

Shah membelek buku Network and Mapping- Shah membaca setiap patah tulisan yang tertulis- otaknya interpretasi maksud yang tersirat di sebalik penerangannya. Mood dia mula berubah apabila teringat akan sahabatnya Azmil, lantas dia beralih kepada lappy nya, untuk menghilangkan bosan dan kecewa di hatinya, menonton filem The Phantom of The Opera.- sebuah filem yang menceritakan Erik ‘angel of Music’, Christine sebagai seorang pemain opera yang mempunyai suara yang lunak. Cerita itu bagi Shah dapat memberi inspirasi untuk dirinya, memberi semangat untuk dirinya. Malahan cerita ini ada sedikit kaitan antara dirinya sekarang, sebagai seorang yang berbolak-balik perasaan, bagi Shah baik dia mencari sesuatu yang boleh membuang perasaan itu. Berbeza Azmil, jika berada dalam situasi yang gelisah, cemas, dan gundah-gulana, dia lebih minat menulis dan membaca, kerana dengan menulis, Azmil dapat meluahkan isi hatinya. Shah mengetahuinya itu, dan Shah cukup kenal akan sifat Azmil. Tetapi- Mengapa tergamak Azmil yang ‘cukup’ mengenali Shah, tega berbuat demikian, menyakiti hati sahabatnya yang sangat rapat. Azmil umpama Erik the phantom, menyukai Shah dalam dia, manakala Shah pula Christine yang punya budi pekerti yang baik, agak peramah, dan kekasihnya Raoul- iaitu Hakimi adalah seorang yang selalu bersamanya hampir 7 tahun. Azmil hanyalah sebagai seorang yang tidak lebih sebagai sahabat bagi Shah, perkenalan tidak lebih daripada 1 tahun, dan Shah berasa Azmil telah melepasi batasan itu, dan apabila perasaan itu timbul, mula mengganggu jiwa Shah yang lemah itu.
          “Aku tersepit di antara dua perkara yang aku sendiri tidak mampu nak luahkan, aku berasa rimas, aku berasa Azmil cukup annoying apabila kami menjadi agak rapat, adakah kerana aku memandang Azmil atas apa yang aku ingin pandang, tidakkah aku memandang Azmil sebagai dirinya sendiri. Aaahhh!!... Tapi….tapi…. Azmil sahabat aku, walaupun kami tidak pernah bersua muka, aku tahu, dia mempunyai niat yang baik, dia banyak membantu aku, aku dan dia banyak berkongsi, dan tidak pernah aku nampak dia ragu-ragu terhadap aku. Malah banyak pula aku sakiti hati dia, tanpa aku sendiri tidak sedar. Salah diri aku kah? Tapi… Hakimi? Mengapa perasaan ini datang di kala aku tidak mampu untuk hadapinya? The mushy, lovey, dovey, relationship is bloody-messy and it can broke up the friendship of us!!”
          Terpancar kilauan di kelopak mata Shah- bergenang air matanya, sambil satu titik mencurah keluar mengalir ke pipinya yang lembut, terus tumpah ke mejanya. Shah mengelap air mata itu, memaksa untuk senyum di bibirnya, tetapi itu membuat diri Shah semakin teresak-esak sambil nafasnya naik turun, dadanya sesak, suara sedu-sedan terkeluar- tidak tertahan, dia bingkas bangun dan beredar ke tandas, tanpa mengejutkan rakan sebilik nya pada malam itu. Shah memandang wajahnya di dalam cermin tandas yang separa cerah- agar kabur wajahnya dek cermin hampir ‘uzur’ yang sudah berusia 10 tahun itu.
          Shah the lover
          Shah the companion,
          Shah yang lemah.
          Shah in confusion.
Shah kembali ke biliknya dan menghadap lappy nya sambil membuka kotak muzik, dan memasang Oasis- Wonderwall.


And all the roads that lead you there are winding
And all the lights that light the way are blinding
There are many things that I
Would like to say to you but I don't know how

I said maybe, you're gonna be the one that saves me
And after all, you're my wonderwall.

-Oasis Wonderwall-

          Shah menenangkan jiwanya, sambil melayan lagu yang disukainya. Sedikit tenang hatinya yang gundah gulana memikirkan masalah-masalahnya, masalah sakitnya, masalah sahabatnya, masalah pelajarannya, masalah dirinya, tetapi itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus kukuh menangkis sebarang masalah itu, satu persatu dia menyelesaikan masalah itu, tanpa menyusahkan orang di sekelilingnya. Dia mencapai handphone dan membuka inbox untuk membaca semula messages yang dihantar Azmil, mungkin dengan membaca kembali kata-kata Azmil dengan hati yang tenang, lembut hatinya untuk memaafkan Azmil, dan menjadi sahabatnya. Ada satu daripada message daripada sahabatnya itu yang menyentak hatinya.
          “If you love a flower, don't pick it up. Because if you pick it up it dies and it ceases to be what you love. So if you love a flower, let it be. Love is not about possession. Love is about appreciation.”- Azmil menghantar mesej ini sewaktu cuba untuk memujuk Shah, tapi sewaktu itu, hatinya masih keras begitu keras seperti batu untuk membuka hatinya memaafkan Azmil. Shah ada sebab tersendiri berbuat demikian, kerana bagi dirinya amat susah untuk terasa dengan manusia but once she hurt, she will never forget it. Tetapi tidak untuk Hakimi, walaupun beribu kali disakiti, baginya Hakimi tetap tidak menyakiti hatinya. Itu kerana bagi Shah, Hakimi adalah masa depan untuknya, orang yang sudah bersama dengannya begitu lama, orang yang sudah kenal akan perangainya, dan Shah cukup mengenali sifat kekasihnya itu, berbanding Azmil. Shah bingkas menutup tingkap ‘mukabuku’ nya dan berlalu ke katilnya, menghempap badannya ke tilam yang empuk sambil memejamkan matanya. Fikirannya melayang ke awang-awangan sambil membayangkan dirinya terbang tinggi ke awan.-


***************************************************



Sinergi, Malam dan Gelap.
Jumaat petang, bagi Azmil satu permulaan kepada hari untuk dia berehat daripada melakukan lambakkan kerja, di kala itulah dia membuka buku yang tidak termasuk dalam silibus pembelajarannya, buku-buku yang semestinya tidak akan diajar di sekolah atau universiti, itu kerana pendidikan Malaysia hanyalah melahirkan robot yang patuh, bukan sahaja itu, tetapi manusia yang tidak perlu bertanya atau melontarkan pendapat tersendiri, cukup sekadar dengar dan taat.- Mungkin sahaja mereka mengikut ayat Allah iaitu ‘Aku dengar dan aku taat’ sehingga tidak memahami konteks ayat Kitabullah itu, hanya faham melalui interpretasi literalisasi. Perkara itulah yang menjadikan daya fikir mahasiswa menjadi begitu tumpul, tidak diasah untuk berfikir, hanya menghafaz membabi buta- Belakang parang jika diasah lagikan tajam, ini pula akal manusia yang dikurniakan Allah Azzawajalla.
          “Azmil!! Heh, baca buku apa itu? Menarik nampak, ‘Sekolah bukan penjara, universiti bukan kilang’. Buku apa ini? Ditulis oleh Zul Fikri Zamir, Sekolah bukan penjara? Memanglah sekolah bukan penjara, Universiti tidak pernah menjadi kilang. Sarcasm ke apa tajuk dia? Tampak menarik. Boleh kongsi isi dalamnya?”- tingkah Rafiq sahabat nya yang tinggal serumah, Rafiq tersengih kecil dengan kekhusyukan Azmil membaca bukunya itu.
          “Erm, agak menariklah buku ini, ‘Sekolah’ sekarang sudah menjadi sekolah lagi, tetapi ‘penjara’- iaitu penjara yang memerangkap pelajar dari menjadi orang yang berfikir, tetapi cukup taat kepada guru-guru yang telah didoktrinkan minda mereka untuk mendoktrin kembali anak-anak kecil yang baru mula ingin mengenal ilmu. Usai sahaja anak kecil ini belajar, mereka akan dimasukkan ke dalam ‘Kilang’ iaitu universiti untuk menjadi sebuah ‘robot’ yang mampu menjalankan kerja tanpa banyak soal, lagi sikit soalan, lagi bagus, faham secara dasar, hafal dan anda akan lulus, dan mampu mendapatkan kerja yang baik. Adakah itu hidup yang kau idamkan? Menjadi seorang ‘robot’? Adakah itu kehidupan? Kerana aku merasakan hidup itu adalah menjadi seorang manusia yang belajar dan menyampaikan kembali ilmu itu kepada masyarakat di luar sana. Adakah ilmu itu kerana untuk menjadi jambatan kepada mendapatkan duit? Maka belajar kerana duit, untuk kesenangan? Kesudahan apa yang kita belajar adalah untuk mendapatkan rumah besar, kereta besar dan kaya-raya? Typical man always think small thing, but the genius one think of the big thing. Sebagai manusia yang terpelajar, kita perlu mengkultuskan apa yang telah kita pelajari, faham dan hadam dengan penuh rinci apa kita belajar, korek dan perah otak itu sehingga penat, itulah orang yang belajar dan menuju kepada orang yang berilmu.”- Jelas Azmil panjang lebar membuatkan Rafiq terkaget dengan penerangan Azmil- pelajar Falsafah ke apa?
          “Aku faham sahaja, tetapi itu terpulang kepada individu bukan? Disebabkan sistem telah mendidik aku menjadi seperti ini, dan aku cukup faham bahawa ala bisa tega biasa, mungkin sahaja suatu masa aku akan punya kesadaran seperti kau Mil. InsyAllah aku cuba memahami apa yang kau cuba terangkan itu. Terima kasih Sahabat.”- Azmil membalas dengan senyuman dan ketawa bersama Rafiq, untuk mengubah hati manusia itu sukar, apatah lagi apabila sudah menjadi tabiat, sudah lekat di hati, kalau dikasari akan terluka hati, jalan terbaik adalah terus memberi nasihat dan menunjukkan bahawa perkara itu adalah penting, dan jalan paling baik adalah mengubah sistem. Mengubah sistem bagi Azmil bukan satu perkara yang mudah, dan setakat ini dia sendiri tidak mampu untuk melaksanakan perkara itu, dan dia sedang berusaha menuju ke arah itu dengan memberi kesadaran kepada masyarakat sekelilingnya supaya sedar akan perkara yang menjadi hegemoni masyarakat.
          “Perubahan itu perlu kepada masa yang panjang, untuk berjaya perlukan usaha dan ketekunan yang gigih, tak gitu Fiq? Bukan senang nak dapat 4.00 bukan?- Perli Azmil kepada Rafiq yang mendapat 4.00 setiap semester, dengan pencapaian itu, dia sendiri tahu Rafiq seorang yang pandai dan kuat belajar, cumanya menjadi ‘robot’, kerana sekadar membaca dan menghafaz tentang pelajarannya, tanpa membelek buku-buku di luar silibus. Rafiq tergelak besar dan berlalu pergi. Azmil meneruskan pembacaannya itu dan tidak menghiraukan perkara di sekelilingnya kerana itu tidak penting kecuali melibatkan perkara yang harus di ketahui. Jika sekadar omong kosong atau sembang kedai kopi, dia tidak akan turut serta, Azmil- Idiosyncratic.


*****************************************************

Malam itu Azmil menulis tentang sosialisme, memudahkan maksud sosialisme untuk bahan bacaan pelajar sebayanya, mencuba menulis sesuatu idea yang besar berbentuk ideologi adalah satu kepayahan untuk Azmil itu kerana, Azmil terpaksa simplistik kan maksud Sosialisme agar tidak terlampau rumit untuk difahami, atau terlampau ringkas sehingga disalah anggap. Apa yang dirisaukan dia- apabila sebuah idea itu dirumitkan daripada pemikiran masyarakat yang cuba memahami, semestinya ada cara untuk mudahkan idea itu, tanpa merumitkan dengan persoalan yang berat- sekadar untuk pengetahuan orang yang baru ingin mengenalinya. Sedangkan Islam itu sendiri rumit jika dikaitkan dengan pecahan mazhab, usul fiqh, sufism, perdebatan ulama dan sistem khalifah yang juga terlibat dengan penyalah gunaan kuasa. Sejarah Khalifah tidak dapat dinafikan kerana itu adalah kenyataan, tetapi sejarah yang menceritakan kehebatan khalifah dan para sahabat termasuk Rasulullah juga perlu diambil kira dan ditimbang-tara kembali, itu kerana setiap sejarah itu berkaitan antara satu dan lainnya.- Tujuan Azmil untuk memudahkan maksud Sosialisme bukanlah meng ’simple’ kan idea-idea asal sosialisme, tetapi membuat penerangan yang mudah tetapi tidak mengelirukan. Jika ada persoalan maka seterusnya, membaca dan bertanya adalah jalan terbaik.

-Sosialisme itu sendiri bermaksud Sosial, iaitu sosialit, hidup dalam keadaan yang beramai-ramai (kolektif). Jika diamati, sememangnya kita manusia tidak bisa hidup secara individu, semestinya mengharap antara satu sama lain, tidak terbatas kepada manusia, tetapi alam juga. Kita saling memerlukan, tetapi jika dibuang sifat sosial itu maka akan menjadi sifat individu. Maka sifat ini yang akan menyukarkan kelangsungan kehidupan di dunia ini, tidak salah hidup sebagai orang yang punya privacy. Tetapi bukanlah termasuk semua perkara itu bersifat individual. Wujudnya Sosialisme kerana wujudnya kapitalisme, ini kerana kapitalisme mementingkan sifat individualistik dalam diri peniaga, sedangkan segala proses produktiviti itu sendiri bergerak secara kolektif, tetapi kepentingan dikaut secara individu, kerana wujudnya wang! (Tidak mahu dibincangkan kewujudan wang) Maka dengan itu, segala produk itu sudah menjadi milik pelabur (capitalist). Kita ambil contoh mudah- kamu sebagai seorang pekerja kilang, dan kamu bekerja sebagai seorang pembungkus mee maggi, dan kamu semua bekerja secara kolektif, secara am nya kamu semestinya dibayar gaji, tetapi jika ditanya adakah kamu punya hak ke atas barang yang kamu bungkus itu? Adakah kamu ada hak atas produk yang kamu uli, balut, label, dan susun itu? Kamu yang jalankan kerja itu, kamu sebagai working class. Maka jika ditanya oleh penuntut dan pemuja ekonomi capitalism, mereka semestinya membangkang dan mengatakan pekerja tiada hak, sedangkan perkara ini disangkal oleh Karl Marx, Engel, Lenin, Trotsky, dan tokoh-tokoh sosialisme yang lain. Apatah lagi sikap capitalist sendiri yang mengaut keuntungan yang lebih daripada tenaga buruh (labour power) iaitu memanjangkan masa kerja, tetapi dengan gaji yang sedikit. Ada juga buruh paksa tanpa gaji, dan pengambilan buruh asing bagi menjimatkan kos meningkatkan lagi keuntungan. Inilah yang bakal mengganggu ruang lingkup ekonomi, bukan salah Adam Smith kerana mewujudkan idea capitalism, tetapi sistem itu sendiri yang merosakkan, walaupun wujud capitalist yang bersifat dengan philanthropist (dermawan) tetapi itu tidak menjamin semua capitalist berbuat demikian. Jika dibincangkan secara lebih panjang, mengapa Marx berkata bahawa agama itu sebagai candu, sebenarnya ayat ini sudah dikenali ramai orang yang mengenali Karl Marx-
“Religion is the opiate of people.”- Sifat agama itu sendiri yang banyak menyokong capitalism dengan berkata bahawa kemiskinan telah ditetapkan oleh Tuhan, yang kaya tetap kaya, selain itu, kesusahan di dunia adalah sementara sahaja, dan kekayaan after-life adalah berkekalan. Dengan argumentasi sebegitu menjadikan capitalist ini senantiasa mengambil kesempatan dalam kesempitan kesusahan orang lain. Azmil mula berfikir dan terus menulis. Agar manusia cuba memahami apa yang cuba disampaikan oleh dirinya. Tangannya terhenti seketika, fikirannya mula tertumpu pada kotak ‘Picture’- Sarat dengan gambar-gambar Shah yang diambil secara terhormat dengan ‘take it first and ask’ dan dibenarkan oleh Shah sendiri. Dia tidak menghiraukan perasaannya itu, tanpa membuang masa dia terus menulis.- Mengharapkan sangat dihatinya bahawa Shah akan menegurnya nanti, saat penantian itu mungkin akan berbuah suatu masa nanti, perlu sedikit kesabaran untuk menerima bahawa Shah masih memarahi dan kecewa terhadap diri Azmil. Walaupun Shah melarang Azmil mengambil tahu perihal Shah lagi, tetapi bagi Azmil kata-kata itu adalah satu daripada kata-kata yang mengikut emosi tanpa menggunakan akal yang sihat daripada hati yang tenang.- Dia menulis dan terus menulis dengan curahan idea-idea yang diolah daripada pembacaannya sebelum ini.


*****************************************************

Shah merenung setiap baris mesej daripada Azmil, tangannya memadam dan menulis kembali bait untuk dihantar kepada Azmil, tetapi mungkin tidak sesuai,- Jauh di sudut hatinya dia cuba untuk berbaik kembali dengan Azmil, tetapi mungkin masa akan menentukan hubungan mereka kembali. Shah cuba menenangkan dirinya dengan berdoa dan menunaikan solat dua rakaat, agar hatinya tenang untuk menentukan nasib dirinya itu sendiri, adakah jika dia menegur Azmil, sahabatnya itu akan marah, atau tidak melayan dirinya sudah- Shah merasakan bahawa setiap manusia itu punya ego, dan hanya tinggi dan rendah sahaja ego seseorang itu ditentukan, Shah punya ego yang tinggi tetapi ego itu bukan bermaksud sombong, tetapi kerana disakiti, untuk diubati perlukan ubat yang betul mengikut prospek dan prosedur yang teratur. Shah tetap menaip di handphone itu.
          “Saya minta maaf, jika saya berkasar atau tidak endahkan diri wak, saya ada sebab tersendiri, Saya mohon maaf jika ada terluka di hati awak sahabat. Tidak terniat di hati untuk sakitkan hati awak, tetapi hanya untuk menyendiri dengan diri saya sendiri, melihat diri saya, dan menilai diri saya apabila berhadapan dengan diri orang lain. Setiap manusia ‘have their own reason what they do, like you, you have your own reason. Right Sahabat?”

-Message Sent-

Tut-Tut-Tut-Tut-Tut.

          Azmil menerima mesej yang dihantar Shah, bingkas dia baca dan sedikit tersentak. “Takdir Allah itu ternyata benar, bantuan Allah itu datang apabila kita hanya harapkan Dia. Tiada tuhan selain Allah.” Terukir senyuman di bibir Azmil, dia menaip kembali untuk message reply.
          “Saya sedang menulis, banyak idea malam ini, sebab saya pandang di luar sana full moon, agar nyaman fikiran saya, mungkin kerana tarikan graviti terhadap fikiran saya dan membuat fikiran saya semakin aktif di larut malam sebegini, apatah lagi datangnya si ‘dia’ menjadi indicator sebagai pemula kepada idea saya.”- Azmil tidak mengaitkan dengan kisah silam mereka, dia tidak mahu perkara lama diulang kembali, biarlah tinggal ke belakang masalah itu, jika Shah punya masa dan ruang, semestinya dia akan meluangkan masa untuk bercerita kembali setelah hati dan fikiran lapang. Azmil memulakan bicara dengan riak gembira, agar perkara itu menggembirakan hati Shah jua.
          “Saya baik-baik sahaja, saya harap sahabat saya di sana juga baik jua, saya juga memandang full moon semalam, cantik, mungkin perkara itu menggembirakan hati saya untuk menerima kembali orang sana sebagai sahabat saya. Tetapi maafkan sifat ego saya yang terlampau itu.” Azmil membaca mesej Shah dengan gelak ketawa, baginya Shah memang seorang yang ego, tetapi egonya bertempat. Dan memang wajar bagi Shah untuk ego, seorang yang mengenalinya tetapi menyakiti hatinya, jika terpalit kepada Azmil semestinya turut terasa begitu dalamnya luka itu.
          “Awak, saya yang patut mohon maaf, yang salah adalah saya, jika saya tidak menyakiti hati awak, jika saya dapat membaca keadaan awak, perkara sebegini tidak akan terjadi. Manusia itu punya ego tersendiri, saya tak rasa awak ego, wak terasa kerana ada kawan seperti saya yang membuat wak tergores. Lagipun secara jujurnya, saya sendiri tak tahu mengapa kala itu saya berlaku seperti itu, memaksa wak untuk menceritakan masalah wak, sedangkan awak sendiri berada di dalam keadaan yang tersepit, datangnya pula saya sebagai catalyst masalah awak. Volcano yang tengah panas, bila ditambah sedikit gegaran maka akan meletus jua. Mungkin ini sebagai pengajaran untuk sahabat-mu ini.” Shah tersenyum lebar dengan mesej itu, walaupun dia tahu salah juga dirinya, tetapi hati siapa tidak gembira apabila dipujuk hati mereka, begitu jua Shah, gembira itu tetap ada, tetapi tidak pula ditonjolkan dengan melompat terkinja-kinja seperti peminat artis Korea bertemu Kim Jong Yung. Sekadar ekspresi wajahnya yang menunjukkan bahawa hatinya sedang gembira, mendapat sahabat sebaik Azmil.
          “Awak tahu tak ‘Sinergi’?” tanya Shah kepada Azmil.
          “Sinergi- Usaha antara individu (Kolektif) atau organisasi yang hasilnya lebih baik berbanding dibuat secara sendirian (individu). Betul kan? Mengapa dengan maksud sinergi? Sinergi itu sendiri bermaksud membuat kerja secara berkumpulan dengan menolak sifat individual. “Maksudnya, jika ada bantuan dan tidak dibuat secara bersendirian, maka hasilnya lebih baik.” Jawab Shah ringkas. “You start play dotting and puzzling with me dear?”- Azmil sudah biasa memanggil Shah dengan panggilan ‘dear’ atau ‘sayang’. Bukan bermaksud berkasih sayang, tetapi sekadar untuk bermanja sebagai seorang yang rapat lebih daripada seorang kekasih, dan Shah senang dengannya, tidak mengambil kisah selagi Shah tahu bahawa hatinya tetap untuk Hakimi.
          “Malam dan gelap tidak akan berjauhan, di mana ada malam, di situ juga ada gelap, tetapi jika gelap semestinya tiada malam, mungkin sahaja sekadar gelap, dan ‘Malam’ itu semestinya ‘Gelap’. Tak gitu cik Shah?” gurau Azmil, tidak sampai beberapa minit, perhubungan mereka pulih seperti sedia kala, tali persahabatan antara mereka cukup akrab, yang penting bagi mereka adalah tali persahabatan yang tetap kekal. Cinta, kekasih, dan segala-galanya yang berkaitan permainan hati yang berbolak-balik ditolak tepi, jodoh itu milik Allah yang Esa. Ketawa Shah dan Azmil memecahkan kesunyian malam itu, masing-masing bergelak sendiri sendirian.


-Sebuah kisah Persahabatan yang tetap utuh-


KEARIFAN CINTA

CINTA yang dibangkitkan
oleh khayalan yang salah
dan tidak pada tempatnya
bisa saja menghantarkannya
pada keadaan ekstasi.
Namun kenikmatan itu,
jelas tidak seperti bercinta dengan kekasih sebenarnya
kekasih yang sedar akan hadirnya seseorang

(-Jalaludin Ar-Rumi-)

Epilog.
Sudah 10 tahun berlalu, Shah akhirnya menjadi seorang yang berjaya dengan kerjayanya sendiri, Azmil pula masih menyambung pelajarannya untuk terus ke peringkat PhD. Cita-cita Azmil adalah untuk mengubah sistem di dunia ini, bukan sahaja sistem pendidikan, tetapi sistem yang mendominasi pemikiran masyarakat sehingga lunyai pemikiran anak muda dek hegemoni sistem yang hanya untuk mengaut keuntungan daripada kesempitan orang lain. Masing-masing punya cita-cita tersendiri yang perlu dicapai, dan takdir Allah itu adalah nyata. Jika jodoh tidak ke mana, Azmil mencari star dan wonderwall nya sendiri, manakala Shah juga sudah berjumpa dengan star dan wonderwall yang cukup memahami hatinya selama ini. Kehidupan sahabat yang tetap kekal, walaupun pelbagai ranjau yang dilalui. Usai Azmil menyiapkan pelajaran di Malaysia, dia bersiap bertolak ke Harvard University bagi menyambung pengajian dalam bidang Anthropology di peringkat PhD, mungkin kajian Azmil tidak berakhir di situ sahaja selagi cita-cita tidak tercapai atau akan disambung oleh generasi seterusnya dalam mencari erti kebenaran yang nyata. Hanya Allah Azzawajalla yang Maha Mengetahui dan yang Maha Esa.


Dengarkanlah aku cerita hatiku
cerita tentangmu
aku mau ikhlas, ikhlas menyayangimu
tutuplah matamu
cukup aku dan Tuhan yang tahu
aku tlah berjanji menyayangimu
lahir dan batinku
aku tlah berjanji mendampingimu
lahir dan batinku
andai engkau tahu ku siap mati untukmu
jiwa dan ragaku
cukup aku dan Tuhan yang tahu

(-Sayang Lahir Batin Wali Band-)

-Tamat-


*Segala watak adalah rekaan penulis.
*Tiada kena mengena antara yang hidup dan mati.
*Tidak juga ada kaitan antara diri penulis atau diri sesiapa.
*Sekadar lontaran idea yang mungkin ada sedikit pengalaman.



-Erebus-
Episod yang lalu boleh Klik di bawah;
7-Ini Kisahnya, Dia (Final Episode)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Boleh Tanya Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...