Pages

Followers

Saturday, October 13, 2012

Kenapa perlu Neraka?

Allah telah berfirman:-
"Dan sesungguhnya al-Quran itu kami mudahkan bagi diingati (difaham), tetapi adakah orang yang mengambil pelajaran?"
(Surah al -Qamar, ayat 17)


Angin bertiup sepoi-sepoi indah bahasa. Terasa nyaman pagi itu. Tidak seperti hari-hari yang lain, pagi itu di Melbourn tidak terlampau panas, tidak terlampau sejuk, Hamzah duduk di sisi tingkap sambil memerhati jauh nun disana. Teringat akan tanah airnya. Malaysia tanah tumpah darahnya. Pelbagai peristiwa bersejarah berlaku di Malaysia. Terimbau kembali kenangan lalu sejak kecil sehingga datang ke Melbourn. Pelbagai rintangan dan halangan menghalangnya untuk menyambung belajar, dengan masalah kewangan dan masalah keluarga yang merinduinya.

Dari belakangnya muncul sahabatnya Fathin menyapa "Hai Hamzah, termenung jauh nya dia, kenapa ni? Ada masalah ke? Assigment tak siap lagi ke? atau ko... rindukan Aina di kampung?" senda Fathin kepada Hamzah. Bagi Fathin hidupnya sudah tidak ada apa-apa sejak berumur 17tahun. Dia berubah kerana masalah keluarganya, agama Islam ditinggalnya, baginya semuanya atas dirinya. Dia seorang athiest.

Hamzah terkejut sambil membalas "Waalaikumussalam, Kita orang Islam, salam itu lebih baik dari bahasa barat "hai". Aku cuma teringatkan keluarga aku, Inikan semester akhir jadi rindu aku kepada mereka menjadi-jadi. 5tahun tinggalkan kampung halaman, teringat masakan bondaku." balas Hamzah selamba.

"Hamzah engkau dulu kan sekolah agama? boleh aku tanya beberapa soalan tak? Maklumla aku bukan sekolah agama."

"Tanyalah, ko nak tanya apa Fath?"

"Ko pun tahu kan aku dengan agama kita, agama Islam macam mana, aku tiada asas agama, ayah dan ibu aku tidak mengambil berat tentang masalah agama, jadi aku hidup tanpa agama."

"Tahu, jadi? tanyalah, apa aku boleh jawab aku cuba jawab, lagipun aku bukan Ustazah Nur tu. hehehe"

"Ustazah Nur jangan sebut okay! takdelah, Aku hairan, kenapa perlu ada Neraka? Bukan ke Tuhan itu Maha penyayang, jika ada Neraka nampak sangat Allah tak sayangkan hamba-hamba dia ini."

"Erk.... okay! perlu pengupasan yang panjang mengenai persoalan ko ni, tapi tak mengapa aku cuba terangkan seboleh mungkin."

"Okay!"

Maka berlakulah perbualan antara mereka mengenai persoalan Fathin "Kenapa Perlu Neraka?"
"Saya sebagai Penulis tidak ingin memanjangkan dialog antara mereka, tetapi tajuk mengenai Kenapa perlu Neraka saya akan kupas untuk pembaca. :-p. Biarkan Hamzah menerangkan kepada sahabatnya Fathin, saya terangkan kepada pembaca." 

Kenapa perlu Neraka?

Pernah atau tidak persoalan ini berlegar di dalam kotak fikiran anda semua? "Kenapa Perlu Neraka?" bagi saya yang jahil dulu, saya selalu berfikir mengapa Allah jadikan neraka, Allah tak sayang ke kepada hambanya? Sedangkan Allah itu Maha Penyayang. Mengapa Allah tidak ampunkan sahaja Hamba-hambanya?

Okay!.



Soalan yang selalu bermain didalam kotak fikiran saya. Neraka- Kalau sebut sahaja Neraka akan terbayang tempat yang panas, tempat yang ada api, dibakar manusia didalamnya, manusia semuanya menjerit dengan terpikan yang kuat, ada yang menangis, ada yang memohon ampun. Itulah yang terbayang didalam minda saya mengenai Neraka. Tetapi Neraka itu lebih dasyat dari bayangan saya itu.


Neraka dijadikan untuk orang yang ingkar perintah Allah, dan orang yang melakukan dosa di muka bumi Allah, adakah kita lupa bahawasanya Allah juga Maha Adil? Jadi jikalau Allah itu bersifat Adil, wajarlah dijadikan Neraka.

Contoh:-
A-B.. A memukul B sehingga B koma selama sebulan, dan A lansung tidak meminta maaf kepada B selepas sedar, malah A mencaci menghina lagi si B, adakah dengan tindakkan A itu adil buat B? Oleh kerana A adalah anak Perdana Menteri, Jadi B tidak boleh berbuat apa-apa, dengan undang-undang manusia yang korup lagi tidak sempurna si A tidak dikenakan hukuman, tetapi si B trauma dek perbuatan si A.


Adilkah dunia ini? Adilkah? Barang kita dirompak perompak, anak-anak kita dibunuh, dan kita masih meminta agar perompak itu mati atau dikenakan tindakkan, Itulah wujudnya Neraka.
Akhirat itu adalah tempat pengadilan, Tiada yang lebih adil dari hukuman Allah, Jadi wajarlah Allah menjadikan neraka itu untuk pembuat dosa. Dan kita sebagai manusia diberi hak untuk memaafkan mereka atau tidak. Jika kita memaafkan mereka InsyAllah dia akan diampunkan Allah. Allah itu Maha Adil.

Rasulullah bersabda:-
"Sesungguhnya Tuhan turun (dengan cara yang layak baginya) pada setiap malam ketika sepertiga malam yang terakhir dan berkata, "siapa yang berdoa akan ku perkenankan, siapa meminta akan ku berikan dan siapa yang beristigfar akan ku ampunkan."

Persoalan ke-2. Kenapa orang kafir juga disumbat kedalam Neraka? Mereka baik, mereka tidak membunuh, mereka tidak mencuri.


Ya!!. betul ada dikalangan mereka yang baik, ada yang tidak membunuh, ada yang tidak menindas.


Tetapi......... Kita manusia sebenarnya telah bersumpah kepada Allah di alam ruh dahulu bahawa Tiada Tuhan Selain Allah. Hidayah itu adalah hak Allah, kita sebagai Umat Islam diwajibkan menunjukkan perkara yang baik kepada orang kafir, supaya mereka dapat kembali ke Jalan Allah, Jalan fitrah. Ada dikalangan mereka yang diberi jalan oleh Allah untuk berubah, tetapi mereka tidak ingin, kerana mereka terlalu ikutkan nafsu mereka, ada dikalangan mereka yang sedar bahawa Agama mereka itu tidak betul dan mereka masuk kedalam Islam, sebab itulah Kita umat Islam perlu ada Ilmu mengenai Islam supaya dapat menarik mereka yang bukan Islam ini.

Seperti:- Syeikh Ahmad Deedat, Dr.Zakir Naik. Harun Yahya.



Jika tiada Neraka:- Dengan Muka selamba orang yang melakukan maksiat di muka bumi Allah dapat masuk syurga, orang yang membunuh dapat masuk syurga, orang yang menghina Allah pun dapat masuk syurga, Orang yang mengajarkan agama sesat pun masuk syurga?

Allah berfirman lagi:-
"Tak ada seorang pun di antara kamu, melainkan mendatangi neraka, demikian itu suatu kewajiban yang diputuskan oleh Tuhanmu. Kemudian kami selamatkan orang-orang yang bertaqwa dan kami biarkan orang-orang aniaya dalam neraka dengan berlutut."
(Surah Maryam, ayat 71) 

Itukah adil? Jadi apa guna adanya orang baik dan orang jahat? Apa gunanya kita berlaku baik jika semua manusia akan masuk syurga? Itulah yang menjadi masalah, telah Allah jadikan dunia ini molek dan baik dah. Allah hanya suruh hambanya bertakwa kepada Nya. Itu sahaja.

Kalau terang bab takwa nanti panjang pulak. Cukup la sekadar disini mengenai mengapa perlu neraka.

Wallahualam...

Hindarkan kami dari Neraka Mu Ya Allah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Boleh Tanya Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...