Pages

Followers

Sunday, October 21, 2012

MegaMall-Facebook-




Aku pulang dari kerja,
Terus menuju ke Megamall Facebook.
Memandang jauh sambil meneliti maksud Megamall Facebook,
Hari ini seperti hari-hari biasaKu,
Aku melangkah masuk ke dalam Megamall itu,

Tiba-tiba..... Terdengar suara dari belakang.

Hai orang muda,
"Nak kemana kamu?" tanya seorang pakcik.
Wajah nya sedikit berkedut, badannya sedikit bongkok,
Matanya kabur, bibirnya kering.... Tetapi..
Terukir senyuman manis dari nya..

Mungkin untuk aku.
Aku balas senyuman itu dengan jujur,
"Nak masuk kedalam pakcik. Kedalam Megamall Facebook saya."
BalasKu sambil mengukir senyuman jua.
HatiKu terasa sebak melihat keadaannya.

Menepuk di bahuKu sambil berkata.
"Semoga kamu beroleh rahmatNya orang muda."
Dia berlalu pergi,
Langkahnya perlahan membuatkan jiwa ku bertambah sebak.
Siapakah Pakcik itu?

Datangnya tiadaKu tahu,
Perginya sepintas lalu.
Aku hanya mampu melangkah ke pintu,
Memandang Pintu.
Pintu MegaMall FaceBookKu......

Apa itu Megamall Facebook???

Disinilah bermulanya segalanya,
Permulaan hidup baruKu,
TempatKu mencari ilham,
Disini jualah tempatKu melepak,
Membuang masa Ku.

Tetapi hari ini,
Disini tempatKu untuk membetulkan.
Tempat melontar ideaKu,
Tempat aku menyampaikan,
Sunnah Rasulullah dan Kitab Allah.

Ruang dalam Megamall itu,
Sungguh luas mata memandang,
Semua yang dilihat hanyalah laungan,
Laungan Manusia dengan bermacam ragam,
Itulah dia Megamall FaceBook......


Pelbagai laungan:
(sye hrp awk bhgie ngan si die.............,) (Malam arabic d bukit merah lake town resort) (Dah 59,000 ... Alhamdulillahh ... Thank you everybody ... Thank u for supporting me ... I love you all ...)
Laungan yang bergema di telingaKu,
Semua orang memandang,
Kadang Kala ada yang tersenyum jauh,
Tanda Suka,
Ada juga yang berkunjung.

Kunjungan itu bukan sekadarnya,
Tetapi membawa seribu makna,
Ada yang ingin berbual,
Ada yang ingin membuang masa,
Ada juga yang ingin berkenalan.

Laungan itu kadang-kala penuh,
Penuh dilihat oleh mataKu,
Bermacam ragam manusia dalam laungannya,
Laungan yang berbaur sedih,
Laungan yang meluahkan rasa hati.

Oh Megamall Facebook....
Disini aku melaungkan kata-kataKu,
Walaupun tiadalah dipandang Manusia,
Aku terus melaungkan kata-kataKu,
Biarlah ditolak aku tetap jua.

Inilah dunia Megamall Facebook,
Dunia yang penuh kesesakkan,
Dunia yang baru menghiasi jiwa manusia,
Dunia yang melalaikan,
Dunia yang memberi 1001 makna.

Kesimpulan:-

BagiKu, Megamall Facebook adalah satu tempat dimana aku melihat manusia berkumpul seperti satu dewan, manusia menjerit melaungkan idealogi masing-masing, menjerit melaungkan syariat Allah, menjerit melaungkan luahan hati yang terbuku. Tetapi tanpa kita sedar, kita hanyut dalam dunia kita sendiri, ingatlah sahabatKu kita ini hidup bukanlah lama, apa sumbangan kita dalam Islam?

Apakah perjuangan Kita?
Adakah mengumpul Like? Berkenalan dengan lelaki/wanita ajnabi?
Atau meluahkan perasaan cinta kita? LaunganMu itu didengari oleh semua rakan-rakan kamu, selama mana kamu tiada membuangnya selagi itu laungan itu masih kekal.

Wallahualam....

Allah Melihat apa yang dibuat oleh hambaNya.....



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Boleh Tanya Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...