Pages

Followers

Tuesday, October 16, 2012

Obsess Cinta...

Rasulullah bersabda:-
"Orang mukmin mesti mengendalikan syaitannya seperti salah seorang kamu mengendalikan unta dalam perjalanan."


Obses- Kemaruk, menggangu, sentiasa di dalam fikiran, memusatkan perhatian, menggoda, mengharu.

Jadi kita mahu bincangkan mengenai "Obsess Cinta" atau lebih tepat "Kemaruk Cinta"

Cinta itu tak salah, cinta itu cantik, Cinta itu manis, Cinta itu manja, Cinta itu warna-warni kehidupan. Tanpa Cinta siapa Kita? Tetapi apa yang saya ingin kupaskan disini adalah "Obsess Cinta dengan Manusia".


Jiwa remaja sekarang menjadi kacau kerana terlalu banyak dengan ayat-ayat cinta, filem-filem cinta, drama-drama, dan masuk pula cinta Islamik. Membuatkan jiwa remaja semakin asyik dengan cinta.



Ini sedikit coretan daripada Akhi Hilal Asyraf:-

Anak-anak muda terlalu obses berkenaan percintaan, hinggakan apabila diadakan majlis menceritakan riwayat hidup Saidina Ali Radhiallahu'anhu, bila dibuka ruang soalan untuk bertanya, soalan-soalan yang dikemukakan adalah:

"Apakah Ali dengan Fatimah punya perasaan antara satu sama lain sebelum bernikah?"

"Apakah Fatimah yang melamar Ali atau Ali yang melamar Fatimah? Atau Rasulullah yang tawarkan
Fatimah kepada Ali?"

Tidak langsung mereka mengambil peluang itu untuk bertanyakan soalan seperti:

"Mengapakah Ali membuat keputusan untuk tidak menuntut bela atas pembunuhan Uthman?"

"Mengapakah Ali tidak mengambil langkah mengalah dengan Muawiyyah?"

Dan soalan-soalan kritikal yang lain.

Kerana anak muda hari ini terlalu obses dengan cinta dan perkahwinan. Hingga otak menjadi lunyai. Mukmin tidak akan sesekali bercinta sedemikian rupa.
-------------------------------------------------------------------

Lihat lah sendiri, Sampai otak remaja menjadi lunyai dek cinta, apabila ada sahaja tajuk mengenai cinta, Jiwa mula rasa ingin membaca. Bile terbaca sahaja tentang cerpen Cinta, mula tangan bergerak untuk menelaahnya. Inilah masalah remaja era ini.


Asyik dengan cinta sehingga lupa bahawa masih banyak tanggungjawab lain, tidak salah anda ingin meluahkan rasa hati anda, tetapi jangan sampai ke tahap "Obsess" atau "Kemaruk". Orang cakap, makan tak kenyang, tidur tak lena, mandi tak basah.



Lautan Api sanggup ku renangi, gunung tinggi sanggup ku daki, Wah3!.........



Lautan api sanggup renangi? Berenang belum tentu pandai. Nak renangi lautan api. Mak suruh bakar sampah dekat halaman pun dah panas. 



Ceeehhhhh........

Adakah Kahwin itu adalah pengahiran hidup anda wahai sahabatku? Tidakkah anda ingin mendalami Ilmu-ilmu agama? Ilmu-ilmu sains? Ilmu-ilmu bahasa. Itu lebih baik daripada anda menghafal Ilmu-ilmu mengayat yang anda guna untuk menggoda sang wanita. Sahabatku, Carilah Ilmu untuk menjadikan kita lebih matang,

Seperti artikel daripada sahabat saya. Sila baca disini:-

Saya tidak mahu terangkan apa-apa mengenai artikelnya didalam artikel saya, kerana jika anda prihatin untuk mencari apa yang anda tidak tahu, semestinya hati anda akan terdetik untuk membacanya.

Apa yang saya ingin kupas disini. Jangan terlalu obsess. Tak salah anda nak bercinta, tetapi ada adabnya. Jika benar cinta itu suci, mestinya mahu bersama ke syurga. Tiada guna anda meluahkan perasaan sesama sendiri di dalam handphone tetapi fikiran anda tiada lansung untuk berfikit untuk bertanggungjawab keatasnya nanti.



Memang seronok melayan cinta ini, Sebab itu ada pepatah mengatakan tidak kenal maka tidak cinta.

Ye... Selepas kenal semuanya maka rasa cinta akan terus berputik, wah.... Seperti berada di dunia kayangan yang dipenuhi bidadari dan hanya dirinya yang berada disisimu. Suara Ibu, suara Ayah di abaikan sahaja. Bahkan Suara Muazzin memanggil untuk beribadat kepada Allah juga di abaikan. Kerana terlalu asyik bercinta. Melayan Cinta. Saya tidak mahu memanjangkan artikel sebab bagi saya artikel yang panjang akan membuatkan pembaca cepat bosan. Kalau anda ingin membaca artikel yang lebih panjang atau lebih bermanfaat saya sarankan:-



Couple Is Haram!!! Jangan salah faham pula, Cinta dibolehkan, Cinta ini wujud didalam hati. Anda merasakan kehadiran si dia. Contoh:-


Si A terbayang kecantikan, kesolehan Si B, tetapi dia tidak luahkan kepada Si B, tetapi dia asyik melayan perasaan itu, sehingga diupdate didalam facebook retorika romantis Islami. Sehingga perkara lain ditinggalkan. Ini Salah!! Kalau sekadar anda ingin cinta akan dia, dan anda niat dihati anda akan berusaha mendapatkannya secara halal itu digalakkan. Bagus, anda berusaha untuk bekerja dan dapatkan duit supaya anda dapat tanggung si dia nanti.

Pada masa yang sama, agama anda diperkemaskan untuk mendidik Si dia nanti dan anak-anak kamu bersama, Itu digalakkan.


Tetapi.... Sering saya sebut di dalam artikel sebelum ini, Cari dulu lah cinta Allah dan Rasul. Memang sukar untuk mendapatkannya, kadang-kadang kita sudah dapatkannya, tetapi ada waktu ketika, kita tergelincir, kita tinggalkan cinta yang AGUNG itu, cinta kita beralih kepada manusia.

Allah telah berfirman:-
"Sesungguhnya ini jalan-Ku yang lurus sebab itu kamu turutlah jalan-Ku itu dan janganlah kamu turut jalan-jalan yang lain, nanti bercerai-berai kamu daripada jalan-Nya."
(Surah al- An'am, Ayat 153) 

Balance!!!

Jangan Obsess. huhu :-p
Dah masuk tajuk lain pula, tak mengapa la yang penting jangan "Obsess Cinta Manusia". Cuba cari Cinta Allah dan Rasul, bila dah dapat pegang betul-betul. Kalau tergelincir, cuba cari lagi, sehingga kita bertemu ajal kita dalam hati kita mencintai Allah dan Rasul. Allahurobbi.


Wallahualam....

Apa yang baik itu datang daripada Allah. Saya hanya hamba yang hina =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Boleh Tanya Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...