Pages

Followers

Tuesday, October 23, 2012

Perjuangan aku Sebenarnya......




Semua orang mahu berjuang. Adakah kita tidak mahu berjuang? Begitu juga saya, juga mahu berjuang, Walaupun mungkin perjuangan saya tidaklah seperti kalian semua, tetapi saya ada perancangan saya sendiri dalam perjuangan saya, apa misi saya, dan apa visi saya. Semua itu terletak di bahu saya. Semua orang berpoltik sana-sini, menuntuk hak masing, menuntut supaya dikembalikan khilafah Islam, ada juga yang menuntut untuk mendapat Ilmu. Bermacam ragam manusia di dunia ini, ada yang berjuang untuk jadi kaya, manakala di pihak yang lain ada yang mahu menjadi seorang pelakon terkenal.

Perjuangan kita berbeza tetapi tujuan kita sama. Apa tujuan kita?
Tujuan kita adalah beroleh kemenangan, dalam apa jua perjuangan kita mestinya kita mahu menang bukan? Begitu juga saya. Contoh:-

-Seorang yang mahu menjadi kaya-

Bertungkus lumus bekerja mencari wang, selain itu berniaga untuk menambahkan hasil pendapatan, masuk pelaburan untuk menambah lagi harta, maka apabila ada dua pihak yang mahu menjadi kaya akan berlaku perang iaitu "Perlawanan siapa lebih kaya"...... Maka mulalah kita berkejar akan harta yang melimpah ruah, terasa harta kita tiadalah cukup untuk kita, masih perlu harta, masih perlu dan perlu.

Sampai bila?

-Seorang yang ingin menjadi terkenal-

Hari-harinya dipenuhi dengan berlakon, kadang-kala mengaupdate status supaya mendapat like yang banyak dari peminat, kadang-kala membuat cerita sedih supaya ramai memujuknya. Ada juga dia mencari publisiti baik publisiti murahan atau publisiti dengan berlakon. Maruah digadai, duit dibazirkan, semata-mata untuk jadi orang yang dikenali. Ada juga dikalangan mereka memebri ceramah, semua mengenali mereka. Bila wujud persaingan sepertinya. Maka berlaku la perang iaitu "Perang Siapa lebih Terkenal"........ Maka bermacam anugerah dicipta, Berita Harian, Anugerah Nobel, ect....

Sampai bila?

-Seorang yang ingin mengejar cita-cita-

Mencari cita-citanya, belajar dan terus belajar, kadang-kala apa yang lain ditinggalkan supaya dapat menjadi seperti yang dia mahu. Mungkin Pilot, mungkin jurutera, mungkin pengarah pelakon, mungkin doktor. Maka dia terus belajar. Dia akan tekun dengan pelajarannya untuk menggapai cita-citanya itu. Kadang-kala kawan-kawan juga ditinggalkan agar dapat tumpu kepada pelajaran, kadang-kala anak bini dilupai agar dapat menggapai cita-cita itu. Itulah kisah seorang yang mengejar cita-citanya.

Sampai bila?

Adakah berbaloi dengan apa kita dapat untuk sementara itu? Adakah kamu rasa sangat berbaloi dengan apa kamu usahakan last sekali kamu mencapainya, ada juga yang tidak akan dapat apa dia nak, ada juga yang terus berjuang. Itu salah satu perjuangan-perjuangan untuk mencapai apa yang kamu mahu. Apa perjuangan saya?

Saya mahu Mati...........

Semua orang akan mati, Ya betul, Saya mahu mati, itu cita-cita saya. Tetapi mati saya adalah mati dalam keadaan diredai oleh Allah. Jiwa dan jasad saya dikembalikan oleh Allah dengan keadaan yang suci tanpa dosa, itu yang saya mahukan. Jika saya mengejar perkara lain belum tentu saya dapat, tetapi jika saya mengatakan cita-citaKu ingin mati. Mestinya saya akan mati, tetapi bukan mati yang biasa tetapi mati yang luar biasa. Itulah kemahuan diri saya.

Habis tu saya tiada cita-cita lain ke? Siapa cakap tiada?
Saya ada cita-cita lain, tetapi cita-cita saya mengubah mengikut waktu dan keadaan, jika saya belajar saya mahu saya faham apa yang saya belajar bukan saya mahu score A, Saya bukan pelajar yang bijak. Tetapi saya cuma mahu menjadi pelajar yang faham apa saya belajar. Jika saya menulis, saya mahu menulis sebaiknya supaya nanti tulisan saya dapat memberi saya ilham yang baru. Bukan saya menulis untuk mendapat "follower atau mengumpul Like". Jika saya bekerja, saya ingin menjadi pekerja yang menjadi pekerja yang taat kepada majikkan saya, kerana dia yang membayar saya.

Itu Perjuangan saya, Ape perjuangan anda? sudahkan anda setkan perjuangan anda? Perjuangan saya tidak sekali terikat dengan idealogi manusia seperti "Hedonisme", "Sosialisme", Komunisme", "Partisme", "Liberalisme", dan bukan isme iatu ciptaan manusia, tetapi perjuangan saya berlandaskan dua perkara iaitu Al-Quran dan As-sunnah.

kadang-kala saya tersasar dari dua perkara itu, tetapi Allah itu menerima taubat hambanya dan memberi jalan pulang, Maka saya pulang kembali, dan selepas itu tersasar lagi. Maka saya patah balik. Sehingga saya bertemu ajal dalam keadaan saya berpatah balik atau saya berada di landasan itu.


Fikir dan cari apa yang perlu anda perjuangankan, adakah berbaloi dengan apa yang anda mahu itu?
Fikirlah selagi dibenarkan berfikir, sebelum ajal menjemput pulang.

Wallahualam......


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Boleh Tanya Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...