Pages

Followers

Tuesday, September 18, 2012

Pagi Hari yang dirahmati

      Tanpa kita sedar kita dapat bangun lagi pada hari ini, Kita dapat solat subuh secara Jemaah mungkin, Kita dapat bersarapan bersama keluarga, Kita dapat merasa ciuman suami/Isteri tercinta, Kita dapat melihat wajah kita yang sempurna tanpa cacat cela, Kita dapat melihat dunia yang tersergam indah ini.

Alangkah indahnya pagi ini......



Kepada siapa kita mahu berterima kasih????

        Tidak lain hanya kepada Allah yang Maha Pengasih, Allah yang membangunkan dari tidur, Allah yang meengejutkan kita dari mati yang sekejap, adakah kita sedar semua itu berlaku setiap hari, berlaku dari kita kecil sampai sekarang kita sudah dapat membaca, kita sudah dapat melihat, kita sudah dapat mencari rezeki sendiri.

"Siapakah yang dapat memberi kamu rezeki, jika Tuhan menahan rezekinya? Bahkan, mereka terus menerus dalam kederhakaan dan menjauhkan diri (dari kebenaran)."

(Surah Al- Mulk, ayat 21)

       Siapakah kita untuk sangat berbangga dengan harta benda kita? Wajah kita? Makanan Pagi kita? Barang perhiasan kita?

      Ingatlah bahawa semua itu tidak lain hanya sementara, Allah boleh mengambil semula semua itu dalam sekelip mata sahaja. Kita sering lupa apa yang kita buat selama ini. Wahai sahabat aku disini bukan la seorang yang alim, atau seorang yang arif, Aku sekadar manusia yang ingin melihat kebaikan disebarkan oleh manusia, Kurangkan kesombongan dalam diri kita semua.


     Mempercayai Allah maha berkuasa adalah kunci bagi memperbaiki diri. Perhatikan kebesaran dan kekuasaaan Allah dengan perse kitaran yang hampir, sebagaimana katanya:

"Dan sebahagian dari keterangan-keterangan Tuhan ialah malam dan siang, Matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud (memuja) kepada matahari dan bulan, melainkan sujudlah kepada Allah yang menciptakan semuanya, kalau kamu benar-benar menyembahnya."

(Surah al- Fusilat, ayat 37)




Subhanallah.

Siapakah aku disisi Mu Ya Allah............

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Boleh Tanya Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...